Gepost door: WTC De Palingrijders | 20 maart, 2008

Fietspassie (Eddy Merckx en Toon Claes)


Beste wielervrienden,

Dinsdag 18 maart 2008 stelde Eddy Merckx zijn wielergids “fietspassie” voor.  Een praktische handleiding voor wielertoeristen, liefhebbers en recreanten. “Er is niets plezieriger dan fietsen“, vindt de wielerkampioen, “Op voorwaarde tenminste dat het goed gedaan wordt. Het juiste materiaal, de juiste houding en vooral : niet te rap !

Met dit boek wil Merckx iedereen aan het fietsen zetten : “Iedereen moet fietsen. Maar begin er voorbereid aan.” Voor het boek putte Merckx uit zijn enorme ervaring. Wellicht heeft geen enkel renner ooit zoveel aan zijn fiets gesleuteld als Merckx. Door die know-how kan hij dus veel tips geven.

Zelf is hij nog altijd recreatief fietser. Zolang hij de benen kan soepel houden, vindt hij het prima. En dat is dan ook de boodschap van zijn boek : ” Rij niet tegen anderen, maar rij MET anderen. ’t Scheelt één woordje, maar het maakt een wereld van verschil!

Het boek heeft ook nog een kritische noot : de staat van de Vlaamse fietspaden is abominabel  ! ” Te smal, te oneffen, te gevaarlijk. Hier is nog veel werk aan de winkel!!

Wie zijn wij om Merckx tegen te spreken 🙂 !

10 TIPS

 

1. Neem de juiste zithouding aan

 

Te veel mensen nemen hun fiets voor lief zoals hij is. Nochtans moet een fiets precies afgesteld worden. Ga op het zadel zitten. Plaats de pedalen verticaal en zet je schoenhak op het onderste pedaal. Als de knie een hoek van 30 graden vertoont, bevindt het zadel zich op de juiste hoogte.

 

2. Zorg dat je stuur even breed is als je schouders

 

Ook al zie je op tv dat profrenners kiezen voor een smaller stuur zodat hun lichaam een aerodynamische houding aanneemt, toch raad ik de liefhebbers aan om een stuur te kopen dat even breed is als hun schouders. Het grote voordeel is dat de handen en het lichaam dan beter kunnen rusten. Zorg er in elk geval voor dat het stuur niet breder is dan de schouders.

 

3. Neem de bocht juist

 

Bochten nemen doe je heel ontspannen. Vermijd een krampachtige houding. En als je moet remmen, doe het dan vóór de bocht. Zodra je de bocht neemt, blik dan vooruit in plaats van naar je wiel. Niet alleen om de scherpte van de bocht te kunnen beoordelen, maar ook om in te schatten wat er àchter de bocht ligt.

 

4. Vermijd obstakels

 

Focus je vooral niet op de objecten die je moet vermijden. Als je plots merkt dat er een tak op de weg ligt, let dan op de plaats waar je de tak wil ontwijken, en niet op de tak zelf. Je lichaam volgt immers je oogbeweging. Wie in een panieksituatie naar het obstakel kijkt, loopt grote kans er op te rijden. Kijk dus naar de ontsnappingsroute, niet naar het probleem. Kopmannen van een groepje fietsers doen er goed aan te wijzen naar het obstakel in plaats van te roepen.

 

5. Reinig je fiets

 

Rijden op een vuile fiets is “not done”. Vermijd benzine als ontvetter, want daarmee tast je ook het vet aan tussen de lagers. Een tuinslang, zeepsop, spons, borstel en wat doeken volstaan. En voor de ketting : een verfkwast, kettingolie en een oliespuitbus. Maak het jezelf makkelijk, en plaats je fiets op een staander. Je zal merken : een fris ogende fiets garandeert dubbel rijplezier.

 

6. Rij niet sneller dan je babbelt

 

Leg jezelf een babbelgrens op. Rij niet sneller dan je kan praten met je vrienden. Onderzoek heeft trouwens uitgewezen  dat inspanningen waarbij je nog een woordje kan zeggen, de gezondste zijn. Om je gezondheid te verbeteren, is het niet nodig om de grenzen van je lichaam te verkennen. Hou er plezier in, praat en lach . Wie met geforceerde benen van de fiets stapt, zal niet zo snel opnieuw beginnen.

 

7. Drink voldoende

 

Fietsen is een sport waarbij je grote hoeveelheden energie verbruikt. Bij recreatiefietsers smelt er vlot 500 kcal per uur weg. Door al die inspanningen droogt ook de koolhydratenvoorraad in je lichaam op. Zorg er dus voor dat je tijdens langere ritten regelmatig een slokje van een sportdrankje neemt. Bij kortere ritten volstaat een drinkbus met en half litertje water.

 

8. Betrek je partner

 

Anders gaan leven is moeilijk als je het alleen moet doen. bespreek je plannen met je partner en probeer hem of haar te begeesteren. Elkaar stimuleren helpt. Maak desnoods vooraf afspraken over trainingsdagen, maaltijden, snoep, ….. Goede afspraken maken goede partners. Op die manier kan samen fietsen een heel bijzondere band smeden.

 

9. Draag altijd een helm

 

Valpartijen zijn snel gebeurd en maken het fietsen niet zo onschuldig. Elk jaar overlijden er mensen aan de gevogen van een harde klap met hun fiets. Vooral hoofdletsels zijn gevreesd, want die zijn verantwoordelijk voor 85 % van alle dodelijke ongevallen. Vraag maar aan Tom Steels, of aan de Deen Michael Skelde. Toen die in 2004 tijdens de Driedaagse van De Panne tegen de grond smakte, redde zijn helm zijn leven.

 

10. Hou je rug correct gebogen

 

Wie na een paar km last begint te krijgen van rugpijn, heeft doorgaans een slechte zithouding, of een slechte afstelling van zijn fiets. Algemeen geldt dat fietsers met een bolle rugstand het snelst pijn ondervinden. Het bekken wordt dan naar achteren gekanteld, zodat de wervelkolom onder spanning komt te staan. Kies dan voor een langere, minder bolle zithouding. Controleer ook je zadel : als de neus naar boven wijst, krijgt je lichaam een bolle houding.

 

‘Fietspassie’ door Eddy Merckx en Toon Claes, uitgegeven door Sporta : 196 blz, 19.95 €. De opbrengst gaat integraal naar de Pater Damiaanactie, waar Eddy Merckx Peter van is.

fietspassie.jpg

Bron artikel : Het Laatste Nieuws

Advertenties

Responses

  1. Tip 11 : af en toe een arend bij Pasisia

    Bettini

  2. waar kan ik dit boek ergens kopen?in welke winkel?

  3. Koen,

    Je kan dat boek zeker in de betere boekhandel kopen hoor. En dan denk ik in eerste instantie aan de Standaardboekhandels en de Co-libro boekenketen. Misschien ook wel de dagbladhandel, maar daar is er minder kans.

    Groeten,
    Kamiel


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: