Gepost door: WTC De Palingrijders | 25 januari, 2009

Gomarken (3)


Recepties


De nieuwjaarsmaand loopt ten einde. De volksverhuizingen naar familie en vrienden vallen stil.  De enkele bezoeken die nog dienen afgelegd, zijn vooral voor verre kennissen, voor familie waar een jaarlijks (nieuwjaars)bezoek de enige ontmoeting van het jaar is (tenzij er onverwachts toch nog een koffietafel zou zijn naar aanleiding van een overlijden) of bij buren waarbij een bezoek altijd maar uitgesteld wordt omdat er iets tussenkomt.

Maar de nieuwjaarsmaand is er ook een van de recepties…… deftige, wilde, saaie, leuke, ….je bedenkt ze zelf wel.  Maar eigenlijk wel gek dat als we het woord receptie horen, we onmiddellijk denken aan een drankgelag. Of ten minste denken we dan toch aan iets leuks. Terwijl het woord “receptie” toch verschillende verklaringen dekt. Gebeten door de leesmicrobe raadpleeg ik al vaak een woordenboek, dus heb ik de Van Dale hier ook maar eens ter hand genomen.

Receptie :

1. Officiële ontvangst  van een doorgaans groot aantal gasten.

2. Plaats in een hotel, bedrijf of instelling waar de gasten ontvangen worden.
3. Overneming van rechtsgewoontes.

We kunnen er ook nog een vierde betekenis uit het volleybal aan toevoegen zijnde :

4. De receptie of onderhandse pass : de speler vangt de bal op met de binnenkant van beide onderarmen, die hij naast elkaar gestrekt houdt. Voornamelijk gebruikt voor het opvangen van de opslag of van een aanvalssmash, wanneer de bal een hoge snelheid heeft. Best toegepast uit stand.

Het laatste punt plaats ik er volledigheidshalve bij voor Peggy, de al even sportieve ega van onze Kampioen Steve Prilmans.  Maar wat ons dus vooral interesseert vandaag, is betekenis nummer één.  De kille of soms kitscherige ontvangstruimten in bedrijven en hotels en overneming van rechtsgewoontes zullen de meeste hier niet interesseren, dan wel  die officiële ontvangst van gasten 🙂

Zo was er gisterenavond terug de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van onze wielertoeristenclub. Formidabel hoge opkomst, veel gegek en gelach, goede muziek van DJ Stino, een constant bijvullen van de schuimwijn door Stong Gedong’s Mariane en een in zijn nopjes zijnde, overgelukkige voorzitter. Voorwaar zeg nu zelf : zijn club telt 40 leden, er is een nooit geziene vriendschap onder de leden, er is een nieuwe uitrusting, de kalender bulkt van de bedrijvigheid, er zijn nieuwe leden en …. en …. voorzitter Peter en zijn vrouwke Anneleen verwachten dit jaar een eerste spruit. Hoe kan 2009 nog mooier beginnen voor die mensen. Zijn toespraak mocht er dan ook wezen, vooral de laatste zin : de voorzitter geeft eind juni een vat pils !!! Het wordt voorwaar weer een gezegend jaar met veel vaten bier.

De receptie gisteren blonk vooral ook uit door de massale opkomst van de leden. Een dertigtal Palingrijders (sommigen met vrouwke en kinderen) maakten van de receptie een eerste heuglijke gebeurtenis van het jaar. Het heeft anders geweest in het verleden.  Ik zie ons daar nog zitten in de beginjaren van de club, met een tiental wielertoeristen, allen verzameld rond de stove bij Gomar. Maar toch was dat ook plezant. Een geluk trouwens dat we daar toen mee gestart zijn en vooral dat we de traditie van de nieuwjaarsreceptie hebben doorgezet want anders was er gisteren misschien helemaal geen bijeenkomst met drank 🙂

Vroeger, ja ik sta er graag eens bij stil. Zeker bij de wielertoeristen, want in de beginjaren waren we wel met niet veel, de ambiance was er daarentegen maar al te vaak. Mannen als een Eric Van Geyt en Walter Van Droogenbroek waren de haantjes de voorste. Ook een Marc Van Den Bossche en Dreken Schrijver zaten dikwijls in de complotten verstrengeld 🙂 Maar met een warm hart denk ik dan ook vaak terug aan mijn goede vader Gomar. Die recepties waren als een Godsgeschenk voor die man. Ongebreideld schuimwijn meedrinken, geen gezaag van Lucie, de talrijke grappen  en grollen die hem bijzonder bevielen. Ik zie hem daar nog zitten in zijn oud cafeetje aan de stoof, samen met de wielertoeristen. Gezellig kletsend met in de ene hand een schuimwijn en in de ander hand een limonadeglas vol met Deryck. Glunderend en gekkend met Dreken over zijn fratsen en ondertussen stilaan dronken aan het worden. Maar wat kon hem dat schelen … hij was thuis en de weg naar zijn bed was niet ver.

Jolijt onder de wielertoeristen was er dus toen ook. Als ik terugkijk op deze periode en zie wie er allemaal al gekomen is en wie gegaan, dan heb ik soms wel eens heimwee naar bepaalde dagen. Maar als ik zie hoe het er gisteren aan toeging, dan durf ik zeggen dat we terug goed bezig zijn. Iedereen is met iedereen bezig. De manier waarop de mannen die de volledige RVV voorbereiden gevolgd  en aangespoord worden, vind ik fantastisch en hartverwarmend.  En zo moet het zijn : vrienden onder elkaar !

Recepties, ze kunnen zo mooi zijn mijnheer! Vrienden, ze kunnen zo onmisbaar zijn mijnheer! Laat ons houden en koesteren wat we hebben beste Palingrijders : een toffe sportclub! Leve De Palingrijders.

Gomarken

depaling@gmail.com
http://www.youtube.com/user/blogdepaling

Responses

  1. recepses, meestal mee sjampieter en nie mee bier
    recepses, ’n ander woort veur ’n toafel zonder plezier
    recepses, mee garcongs mee etiket’n en ne pietelier
    recepses, ze zen zu giestig menier

    Sjamajee Sjepapke

  2. Nu Kamiel aan zijn keukentafel in zijn gazetje leest ga ik even van de gelegenheid gebruik maken om iets te posten op de blog (anders zou hij het er misschien afzwieren)

    UIT HET HART!!!

    Is het nu omdat ik dagelijks met je leef??
    Maar beste Danny waar zit Kamiel Velo????
    Waar zit Gomarke????
    Waar is je pen naartoe???

    Soms hoor ik je denken?!!!HOEFT Kamiel Velo nog wel mee te draaien met de blog???

    Soms zie ik je peinzen?!!!Ze kunnen wel zonder mij voort!!!

    Wel beste Kamiel , ja ze kunnen verder zonder jou.MAAR de blog heeft zijn stichter nodig!!!
    De opgewekte Kamiel , de echte leuttige Kamiel met veel inkt in zijn pen en met de nodige lach en kwinkslag!!!!!!!!

    Kamiel , Gomarke , kom terug!!!!kruip in je pen!!!!de blog mist je maar vooral
    (ik denk dat ik er niet naast zit en vergeef me indien ik verkeerd ben)
    je vrienden van de blog en ook er buiten missen je!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Zo , dit moest me even van het hart!Hopelijk krijg ik nog de steun van een paar supporters van de blog die ook van dezelfde mening zijn.

    KOMAAN MENSEN DE KAMIEL HEEFT EEN DIPJE!!!
    HIJ HEEFT EEN DUWKE NODIG!!!!!

    Groeten Tata.

  3. ai! midlife-crisis. zal hem eens onder handen nemen

  4. Ik ben alvast een FAN van zijn schrijfsels!

  5. En wat zou je denken van een nieuw schitterend kerstverhaal 😉 Ik kijk er al naar uit!!!

    Greetz

    Tommeke

  6. Ik heb ook wel zin in nog zo’n fantastisch kerstverhaal!!

    Kerstverhaal: 2 stemmen.

    Volder!

  7. Aiai, ne writer’s block, een midlife-crisis, een winterdipje… of misschien de aankondiging van Mexicaanse griep?… ’t is in ieder geval te hopen dat het rap voorbij is, want ik kan den blog met de kleurrijke verhalen en anekdotes (zelfs als niet-lid) wel pruimen… een kerstverhaal? Graag. Sinterklaas mag uiteraard ook al eens passeren.

  8. Allez Kamiel jong, live strong !

    Ik verheug me er al op dat je ons straks weer meesleept in de verhalen over Jef van Rang, Celleken, Wemmer en Reken Dekker.

    Laat alles maar vallen, maar zeker niet Uw Tata en uw blog !

  9. Kamiel,

    wat zouden we zijn zonder jouw, zonder jouw blog?
    als relatief nieuw lid kan ik zeggen dat de vriendschap, de hechtheid, de groepsfeer, enz…er is mede en vooral dankzij JOUW blog!!!
    zonder jouw blog was het voor mij niet zo makkelijk om mij te integreren, waarvoor dank!!!
    Dus kop op Kamiel, denk aan onze nieuwe website. Wie anders dan jij heeft mij gemotiveerd daarvoor cursus gaan te volgen? Misschien ben je je daar niet van bewust maar “you did it Kamiel”.

    alla prossima volta
    Michele

  10. ij jongens ik ben het blog liberation front.

    loat oune kop nie hangen e kamiel.
    gemoet rijen asge moet rijen en
    gemoet schrijven wanneer gemoet schrijven.

    let the beast go kamiel.

    greezt BLF

  11. oei, de poualengrijjerkes emmen presiesj last van’t vallen van de blouaren…

    de stillen


Geef een reactie

Categorieën

