Gepost door: WTC De Palingrijders | 17 maart, 2011

Verslag rit RVV-voorbereiding dd 12/03/2011

Over de kaap van de 200 km

12 maart 2011, 7u30,  vertrek van alweer een trainingstocht ter voorbereiding van de Ronde Van Vlaanderen. Aanwezigen: Bart Vral, Dirk De Winter, Joris Bernagie, Patrick Van Den Bossche, Timothy Van Den Bossche en Wim Nica. Onze andere RVV-rijder Philip De Durpel had andere beslommeringen en was niet aanwezig. Vooraf was afgesproken om een tocht te rijden van 180 à 200 km, aangezien de Ronde reeds binnen 3 weken gereden wordt en de trainingskilometers de hoogte in moeten.

Hierbij een overzicht van de uiteindelijke tocht:

de koninginnenrit!

Aangezien een aantal palingrijders nog niet zeker waren van hun deelname met start in Brugge, zou deze training bepalend worden. De wintervakanties hadden bij sommigen de trainingsplanning al te zeer doorkruist. Zo had ondergetekende nog maar een vijftal voorbereidingsritten achter de rug…
De week voordien werd afgesproken om vooral kilometers af te malen en voor een vlak parcours te gaan. In de arestraat kreeg uw reporter echter reeds te horen dat een aantal mannen persé ook een paar hellingen wou bijnemen. De twijfel bij de “onbeslisten” nam toe…

We zetten koers richting Nederland. Via Wetteren en Zelzate bereikten we al gauw de grens. Altijd weer opvallend is de bruuske overgang van gedegenereerde fietspaden langs belgische kant naar ware fietssnelwegen langs de nederlandse zijde van de grens… Het is steeds een plezier om in Nederland te fietsen. Enige minpunt zijn de open vlakten waar de wind vaak vrij spel heeft. Dat was ook vandaag het geval, maar aanvankelijk was dat in ons voordeel want we kregen vaak wind in de rug.
Via allerhande fietsknooppunten reden we via Axel naar Hulst, waar we een eerste korte stop hielden. Hierbij een aantal momentopnamen:

Pat bestelt zich een droge haring bij een hollands kraampje

De Pat werd al snel goed bevriend met 'den ollander'

even verpozen in Hulst

Van Hulst reden we verder naar Terneuzen waar we in het centrum op zoek gingen naar een bakker. In de winkelsstraten kregen we van de steeds assertieve nederlanders wel 30 keer te horen dat er niet mocht gefietst worden in de voetgangersstraat. We besloten dan maar stapvoets verder te rijden 😉
In de bakkerij volgden bestellingen van koffiekoeken tot worstenbroden en pikante broden, zeker bij het zien van de plaatselijke bakkerinnetjes…

Bart V denkt dat zijn broodje gebakken is

Vanuit Terneuzen vertrokken we terug richting Vlaanderen langs het kanaal Gent-Terneuzen, na nog eens snel een blik geworpen te hebben op de Westerschelde.

Timothy poseert aan het water: kunnen we verder rijden aub?

We bleven de hele tijd het kanaal Gent-Terneuzen volgen en deden eerst nog Sas Van Gent aan vooraleer Vlaanderen terug binnen te rijden. Het feit dat we op een gegeven moment fietsland Nederland verlaten hadden bleek meteen uit de toestand van het fietspad: van een volledig afgescheiden breed fietspad reden we ineens terug op een smal strookje beton van slechte kwaliteit vlak naast de rijweg.
Iets over de grens kreeg Joris te maken met een lekke band en pauzeerden de anderen even in de schaduw van een windmolen.

Lekke band voor Josken

Palingrijder ontwijkt dopingtest

We vervolgden onze weg vanuit Zelzate verder naar Gent, (na eerst nog een pitstop gedaan te hebben in een tankstation). Van Gent uit reden we richting Oudenaarde, want de Pat had gepland om nog even het Centrum Ronde Van Vlaanderen te bezoeken. Freddie was echter niet aanwezig, waardoor we na een kort bezoek aan de shop en bezichtiging van de tijdritfiets van Cadel Evans weer vertrokken. De Pat begeleidde eerst nog een hollander naar de dichtstbijzijnde fietswinkel en daarna zetten we koers richting…HEUVELZONE! Langs het nieuw aangelegde fietspad dat aan de voet van de Koppenberg passeert…met de wind pal op kop! Aan de voet van de Koppenberg hoorde ik de Pat ineens ‘FLEUS’ roepen…dat beloofde! Uiteindelijk sloegen we net voor het einde van het fietspad linksaf om na 190 km te beginnen aan de eerste echte helling van de dag, de Oude Kwaremont. Met reeds zoveel km’s in de benen besloot ik om de beklimming rustig aan te doen. Het viel me ook op dat de kasseien er op het steilste stuk van de Kwaremont er opvallend slecht bij lagen. We houden er dus best rekening mee op de dag van de Ronde.
Op de kop van de Oude Kwaremont stonden een aantal mannen van de groep al te wachten, wat rijden ze sterk!
Bij de aansluiting op de steenweg reden we links bergop om eens boven aangekomen naar de voet van de volgende helling te duiken, de Paterberg!!! Ondertussen hadden we dus al 195 km in de pedalen… Dat de Paterberg een beest is, werd tijdens onze training nogmaals bewezen. Een aantal wielertoeristen waren deze hoop kasseien tevoet aan het beklimmen (wedden dat zij nog geen 195 km gereden hadden die dag 😉 ). Boven op de top, vroegen we een vriendelijk man om een groepsfoto van onze mannen te maken:

De RVV-mannen aan de top van de Paterberg

Op naar de laatste helling van de dag…de Koppenberg! Een krampaanval overviel me tussen de twee hellingen, waardoor ik vreesde de Koppenberg niet meer op te kunnen rijden. Uw reporter was niet voorzien op dergelijk lange tocht en had veel te weinig gedronken onderweg, met de gekende gevolgen. Ik wou de groep de Koppenberg niet ontzeggen en we besloten de beklimming toch te wagen. Met de nodige stress reed ik aan de voet rechtsop en daar lag hij dan: ‘WAT EEN BEEST’. We besloten met z’n allen dit beest klein te krijgen en ondanks de krampen naar de aanloop van de Koppenberg, slaagden erin het beest voorlopig te muilkorven. Boven op de top stond er 202 km op onze teller. De Pat had er als bijkomende training dus de langste en daarna de 2 steilste beklimmingen van de Ronde uitgekozen. Dit was de eerste keer dat we de Koppenberg met 200 km in de benen beklommen. De manier waarop onze jonge gasten Bart en Timothy dat deden was op z’n minst bewonderenswaardig te noemen. Ook de andere mannen waren buiten categorie. Ikzelf realiseerde me dat ik nog heel wat trainingswerk voor de boeg heb, want twee jaar eerder (en 20 kg minder 😉 ) reeds ik deze bult van Melden op een iets soepeler manier omhoog! Maar iedereen van de groep was tevreden van zijn prestatie na de beklimming:

Fiere vader met schitterend fietsende zoon boven Koppenberg

Komen er nog bergskes?

Twijfelaars?

Laatste deel van onze training: huiswaarts keren. Iedereen die de weg van daar tot in Sint-Lievens-Esse kent, weet dat de Koppenberg niet de laatste meter bergop zou zijn… Onderweg glooide het landschap nog meer dan genoeg om onze kuiten op de proef te stellen. In Zottegem besloten Timothy en de Pat rechtstreeks naar Herzele te rijden en namen we met z’n vieren nog de laatste helling van de dag: de Pijpketel. Na 230 km kon ook deze molshoop nog een heuse helling genoemd worden. Bart Vral ontbond nog eens alle duivels en spurtte deze bult nog met panache op. Bart is overduidelijk klaar voor de Ronde! De korte gesprekjes die de laatste paar hectometers nog volgden waren veelbetekenend. Maar iedereen was zichtbaar tevreden deze training tot een succesvol einde gebracht te hebben.
Joris B, als je vóór deze trainingsrit nog twijfelde of je de volledige Ronde wel aankon, laat bij deze alle twijfel verdwenen zijn! En Dirk, ik hoop dat je genoten hebt van de extra ‘bergop-training’ die we die dag mede op jouw aangeven gedaan hebben. Het feit dat je meestal als eerste de top bereikte, zegt genoeg over je conditiepeil 😉
Als alles meezit, zullen 7 Palingrijders dit jaar de volledige Ronde Van Vlaanderen rijden en hopelijk ook uitrijden. Als ik de trainingsrit van zaterdag evalueer (232 km!!), heb ik er een goed oog in 😉

Sportieve groeten,

Tommeke

Webstek van De Palingrijders
Filmpagina De Palingrijders
Facebook Fanpagina De Palingrijders

depaling@gmail.com

Responses

1. Proficiat mannen!!! Goed bezig en succes gewenst.

2. Mooi verslagsken en dito rit. De finale hoefde voor mij niet meer, maar achteraf ben ik toch content dat we die kuitenbijters toch al eens in de benen hebben.

3. Chapeau aan allen maar vooral aan Timothy die op zijn leeftijd al zo’n afstand aflegt.