Gepost door: bartoli | 19 augustus, 2013

Mont Ventoux dag 2


Door internet problemen ter plaatse waren wij niet meer in de mogelijkheid om jullie op de hoogte te houden maar de verslagen per dag volgen bij deze.

I had a dream!!

Dag 2 van onze uitstap naar de Mont Ventoux en de eerste dag dat we de reus gingen beklimmen. Noël wist een mooie route richting Bedoin vanwaar we de beklimming van de reus gingen aanvatten, en mooi was het zeker en vast.
Na een kleine maar leuke afdaling ging het richting La gorge de la Nesque,  de schoonheid van deze natuur kan ik niet in woorden omschrijven. Buitengewoon mooi(zie foto hieronder).
steve op La gorge

Na het nemen van enkele foto’s en het bewonderen van de prachtige natuur lag er een(meetrap) afdaling op ons te wachten van een goede 2O km lang die ons tot aan de voet van de reus bracht.

En daar stond het bord(foto hieronder), Mont Ventoux  0 km.
km 0

Vanaf hier was het 22,4 km klimmen met de eerste 4 à 5 km een gemiddelde stijgingspercentage van 5%. Maar dan kwamen we aan het bewuste bos en ging het percentage plots fors de hoogte in, het kwam de eerste 10 km niet meer onder de 9% en geloof het of niet maar ondergetekende had het daar zeer lastig. Achteraf heb ik gehoord dat ik niet de enige was.
Een kleine twijfel om toch even op adem te komen aan de kant van de baan is me even overvallen maar achteraf bekeken ben ik blij dat ik doorgereden ben.
Onze begeleider Gert die we trouwens hierbij nog eens extra danken voor zijn aanwezigheid had zich halverwege het bos gezet om iedereen nog eens te bevoorraden en dat was dan ook voor vele onder ons een referentiepunt om naar uit te kijken. Maar bij constant +/- 10% stijgingspercentage blijft dat referentiepunt lang weg en hoop je na elke bocht dat je die grijze Vito bus ziet staan.

Gert voorzag ons van drank, repen, enz…maar ook van aanmoedigingen en tijdsverschillen die je op dat moment best wel kunt gebruiken(merci Gert). Terug op je pedalen gaan staan aan de bevoorrading betekende ook nog 5 km in het verdoemde bos en het volgende referentiepunt was dan ook de chalet Reynard. We wisten dat het vandaar “maar” 6 km niet meer was en vooral minder stijl(gemiddelde van 7%).

Ik kan enkel uit persoonlijke ervaring spreken als ik zeg dat het me deugd deed constant andere palingvrienden voor mij te zien rijden want dit betekende dat ook al zag ik enorm af en had ik het gevoel niet vooruit te gaan dat het bij mijn mede clubleden niet anders was.

Tussen de chalet en de top komt het ondanks de mindere hellingsgraad voor een groot stuk neer op karakter, vooral de laatste km gaat terug naar 11% en geloof me als ik zeg dat je dat voelt(ik voel het nu nog als ik het artikel schrijf). Maar dan hoor je je makkers van op de top roepen(bedankt Steve) en dat werkt als een red bull, je krijgt letterlijk vleugels.
Eens boven is het een kwestie van je te beschermen tegen de iets koudere temperaturen want laten we eerlijk zijn en zeggen dat we veel geluk hebben gehad met het weer.

Heel bewust schrijf ik niets over prestaties, tijden, wie de hoeveelste was, enz…want laten we eerlijk zijn en zeggen dat iedereen vandaag een beetje kampioen was. Iedereen heeft volgens zijn eigen kunnen, capaciteiten, trainingsuren, talenten, enz… de top bereikt.

peter boven

steve boven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat volgde was een prachtige afdaling richting Sault die we in groep hebben genomen met Eddy als onze chauffeur van de bus.

Aangekomen aan ons hotel hebben we ons getrakteerd op een welverdiende verfrissing wat ons de gelegenheid bood om wat na te praten over een memorabele dag.

Saluti
Michele

Responses

  1. Dikke proficiat aan alle Palingen die de Kale Berg bedwongen hebben!!

  2. Weer een col ervaring rijker, PROFICIAT jongens en laat geen gelegenheid voorbij gaan om zoiets te doen, want er komt een dag dat je moet passen.
    Ik was wel een beetje ongerust dat de verslagen niet op de blog verschenen.
    Eind goed al goed!


Geef een reactie

Categorieën

