Gepost door: bartoli | 20 juni, 2014

Verslag David Matthijs 3 ballons


Zie hier een klein verslagje v mijn 3 Ballons deelname :
Voor de 1ste maal nam ik deel aan een echte cyclo, 3 Ballons. 213 km met 4300 hoogtemeters doorheen enkele cols vd Vogezen.
Het grote doel was uitrijden, maar ergens in mijn hoofd had ik toch de tijd 9u20 onthouden. Dit was nl de tijd die ik er mocht overdoen om een gouden brevet te behalen.
Ik wou in het begin zeker niks forceren en was rustig gestart. De 1ste helling was na dik 35 km en was meteen een klepper, niet v lengte maar de laatste 2 km had deze een gemiddelde stijgingsgraad van meer dan 10%, de col de Chevrères genaamd. Mijn kleinste versnelling kwam direct goed van pas 🙂 Sommigen gingen hier reeds te voet naar boven. Een gevaarlijke afdaling volgde en enkele zochten de grasberm op.
De 2de helling vd dag was de Ballon d’Alsace. We beklommen deze via de makkelijkere zijde, bijna nooit steiler dan 6%, een mooie loper. Ideaal om in een deftig klimritme te komen. Bergop kwam ik niet id problemen en kon steeds een mooi tempo houden zodat ik met een goed gevoel id benen na 115 km aan de topper vd dag kon beginnen, de Grand Ballon. 15 km lang en de laatste 6 km gaat deze niet meer onder de 7%. Een col die volgens mij kan wedijveren met toppers uit de Alpen!
Het klimmen ging nog steeds goed en op de top zat ik mooi op schema voor goud. Met op papier nog 1 col en 90 km te gaan gaf de moral me eventjes vleugels 😉
Ik had op voorhand gelezen dat er in de laatste 30 km’s nog enkele venijnige stukken zaten zodat ik er toch niet helemaal gerust in was. Dit stuk werd ‘Klein Finland’ genoemd, en na bijna 200 km met stukken v 20% had dit meer weg v kruipen dan fietsen. Voor mij was dit precies een La Redoute, maar dan 3x zo lang. 1 ding is zeker: Ik ga nooit naar Finland met de fiets op reis 😉
Op de top stond er een bordje : Arrivée 20 km, en vanaf nu ging het in dalende lijn richting finish, ideaal om het gemiddelde een beetje de hoogte in te krijgen 🙂
Ik finishte in 8u 48min 36sec, goed op tijd voor goud!
Wss kom ik wel nog eens terug, met wat meer trainingskm’s en enkele kilo’s lichter zit een tijdsverbetering er zeker in 😉
Grtjs!
David
Responses

  1. David, chick.
    Met dit goud mag je gerust pronken!

  2. Schitterende prestatie.
    Denk er aan: ik ga op reis, en neem mijn vader mee … Die kan dat ook, het moet in het bloed zitten.


Geef een reactie

Categorieën

